Arbete ger frihet

Turen har äntligen vänt sitt fagra ansikte mot mig och jag håller äntligen på att bli frisk!
Är fortfarande lite krasslig, men jag klarar mig. Och det känns superbra!
 
Tänkte testa på en ny grej idag och ta upp en viktig sak gällande historia och kloka utlåtanden.
Detta är inte riktigt mitt område, men jag kände att det skulle vara lite intressant.
Jag var på resa till Berlin för inte så länge sedan och där, som många vet, har mycket historiska händelser utspelat sig. Vi var på koncentrationslägret Sachsenhausen, som i nuläget ligger i Oraninenburg.
Lägret stängdes omkring 1950-talet och används nu som ett museum, dit man kan åka för en riktigt känslomässig upplevelse.
Där tvingades folk utföra tungt arbete, leva militärt samt på snålkost, lönen var livet i behåll.
Det man ville få ut av detta var att förödmjuka arbetarna, få dom att känna sig helt värdelösa. Inte värda vatten en gång, dom var inte människor. Dom, till slut, döda kropparna togs till vara på alla sätt och alla dess kroppsdelar användes för att t ex tillverka mattor och liknande. Det som en gång varit levande varelser slutade som material.
När jag var där fastnade jag för olika texter och citat som sagts under denna tid. Dessa hade satts upp på väggar och stängsel. Det var först då även jag förstod hur grymt och allvarligt det egentligen var. Hur bra vi har det nu för tiden.
(Arbeit macht frei betyder arbete ger frihet på tyska)
Det är då jag frågar mig, var det verkligen bättre förr?

Kommentarer
iks

Bra skrivet!

Svar: Tack så mycket!
Maxine Söderqvist

2013-05-24 ⎪ 18:18:07



↓ Ditt namn ↓

↓ Din epost ↓

↓ Din blogg ↓

↓ Din kommentar ↓

Trackback